LITERATURA DO WYKŁADU KURSORYCZNEGO
- W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1, Warszawa 1988.
- Fr. Copleston, Historia filozofii, t. 2-3, tłum. S. Zalewski, Warszawa 2008.
- É. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, tłum. S. Zalewski, Warszawa 1987.
- É. Gilson, Duch filozofii średniowiecznej, tłum. J. Rybałt, Warszawa 1958.
- W. Seńko, Jak rozumieć filozofię średniowieczną, Kęty 2001.
- J. Legowicz, Zarys historii filozofii, Warszawa 1980.
- I. Dąmbska, Zarys historii filozofii greckiej, Lublin 1993.
- Cz. Bartnik, Historia filozofii, Lublin 2001.
- W. Tyburski, Historia filozofii i etyki do współczesności, Toruń 2002.
- T. Pawlikowski, Zarys dziejów filozofii, Warszawa 2003.
- É. Gilson, Tomizm, tłum. J. Rybałt, Warszawa 1998.
TEZY EGZAMINACYJNE (kierunek: teologia – rok I)
- Możliwość istnienia „filozofii chrześcijańskiej”. Źródła, historyczna doniosłość, ramy czasowe oraz cechy charakterystyczne. (Martin Heidegger i Étienne Gilson o tzw. „filozofii chrześcijańskiej”)
- Bio i bibliografia św. Augustyna z Tagasty
- Problem poznania i ujmowania rzeczywistości w myśli Augustyna. Nowy paradygmat poznawczy
- Św. Augustyna z droga do poznania prawdy. Subiektywizm, teoria prawd wiecznych oraz illuminacja
- „Teocentryczna metafizyka” św. Augustyna – argumenty
- Człowiek jako dusza. Woluntarystyczna antropologia św. Augustyna
- Istnienie i historia świata, jego powstawanie i charakter. Problem dobra i zła w świecie
- Heteronomiczna etyka św. Augustyna. Zagadnienie „łaski” i jej konsekwencje
- Boecjusz (św. Seweryn) i jego poglądy filozoficzne
- Pierwszy okres filozofii średniowiecznej do XII wieku – charakterystyka i przedstawiciele. Szkolnictwo, podział sztuk oraz główne nurty w myśli średniowiecznej
- Jan Szkot (Eriugena) i nurt panteistyczny. Problem poznania i predestynacji
- Św. Anzelm z Canterbury (wiara i rozum, absolutna realność pojęć i prawdy oraz dowód ontologiczny)
- Św. Bernard z Clairvaux i początki mistycyzmu średniowiecznego (tzw. „mistycyzm umiarkowany”)
- Hugo od św. Wiktora. „Między scholastyką a mistyką” – nurt syntetyczny w filozofii średniowiecznej
- Średniowieczny spór o „powszechniki” – historia sporu, główne stanowiska oraz przedstawiciele
- Szkoła w Chartres i początki średniowiecznego humanizmu. Idee i osiągnięcia
- „Filozofia arabska” w średniowieczu. Awicenna – jego teocentryczna metafizyka, teoria poznania i „kontrowersyjna” teoria intelektów oraz Awerroes i teoria tzw. „dwóch prawd”
- Bio i bibliografia św. Tomasza z Akwinu (Akwinaty)
- Metafizyka Akwinaty – główne założenia oraz jej istotne novum
- Problem Absolutu w myśli św. Tomasza – boskie przymioty oraz tzw. naturalne „drogi” orzekania o Bycie Absolutnym
- Istota Bytu Absolutnego oraz dwa sposoby orzekania o niej w systemie św. Tomasza
- Relacja Boga do świata w systemie Akwinaty (transcendencja i immanencja). Główne założenia tezy o creatio ex nihilo
- Teoria poznania św. Tomasza z Akwinu – główne założenia
- Problem istnienia świata aniołów w myśli Akwinaty. Argumenty biblijne i poza biblijne
- Antropologia Akwinaty. Człowiek jako hylemorficzna jedność
- Dusza ludzka i jej atrybuty (czyli „niematerialność właściwych człowiekowi działań”) w ujęciu św. Tomasza. Problem zmartwychwstania oraz kontrowersje wokół „Questio 89 Sth ” i tzw. anima separata
- Filozofia społeczna św. Tomasza (model społeczny, ustrój oraz „dobro wspólne”)
- Św. Bonawentura i jego „augustynizm XIII wieku”
- Średniowieczny empiryzm Rogera Bacona
- Filozofia wiary i intuicji bł. Dunsa Szkota – jako próba syntezy skrajnego augustynizmu z myślą św. Tomasza. Szkotyzm – jako tzw. „trzecia droga”
- Wilhelm Ockham i jego filozofia krytyczna (tzw. „brzytwa Ockhama”)
- „Mistrz” Jan Eckhart i mistycyzm skrajny
- Kres średniowiecznej myśli scholastycznej i otwarcie się na „nową filozofię” XIV i XV wieku. (uniwersytety oraz Via moderna i Via antiqua)
- Scholastyka w Polsce. Główne nurty i ich przedstawiciele. Rola i doniosłość Uniwersytetu Krakowskiego. Tło historyczne oraz faktyczne przyczyny jego powstania
Do pobrania:
(pliki w formacie pdf)